Autosan H6-20.02 - Al. 3 Maja
Autobusy

Autobus Autosan H6-20.02 “Melon” #10108

Historia autobusu

Spadające przewozy pasażerskie w związku z coraz powszechniejszym dostępem do samochodów osobowych oraz racjonalizacja wydatków przez przewoźników po przejściu na gospodarkę rynkową, wymusiły zrewidowanie opłacalności wysyłania na każdą linię autobusu 12-metrowego. W celu sprostania zadaniu zapewnienia optymalnej obsługi komunikacyjnej, krakowskie MPK zakupiło w 1996 piętnaście sztuk małych autobusów do obsługi linii o niskiej frekfencji pasażerskiej w sanockiej fabryce „Autosan”.

Autobusy o nazwie handlowej „Melon” były minibusami przeznaczonymi do przewozu 15 osób na miejscach siedzących i tyle samo pasażerów na stojąco. Do wnętrza pojazdu prowadziła jedna para drzwi, umiejscowiona tuż za przednią osią. Później była dostarczana do MPK także wersja z dodatkową połówką drzwi na tylnym zwisie autobusu. Silnik, podobnie jak ma to miejsce w busach, umiejscowiony był z przodu, analogicznie jak w starych autobusach Jelcz „ogórek”. Informację o kierunku jazdy autobusu początkowo zapewniały klasyczne tablice z naklejoną informacją o trasie, jednakże szybko zostały zastąpione elektroniczną wersją. Dzięki ekonomicznemi silnikowi i niewielkiej masie własnej, autobus ten potrafił spalać nawet 15 litrów oleju napędowego na 100 kilometrów, co jest często trudnym do osiągnięcia wynikiem dla dużych samochodów osobowych.

Małe Autosany na wiele lat zdominowały linie na peryferyjnych oraz rzadziej zaludnionych częściach miasta, zastąpiły tam duże, autobusy 12-metrowe. Pozwoliły zapewnić komunikację miejską w miejcach, gdzie nie opłacało się kursowanie normalnego autobusu. W związku z dostawami nowych minibusów na zajezdnie Bieńczyce i Wola Duchacka w latach 2005-2008, stacjonujące tam „melony” były wycofywane. Staraniem mechaników ze stacji obsługi autobusów przy ulicy Makuszyńskiego, jeden z pojazdów udało się uchronić przed kasacją i wyremontować. Został oficjalnie zaprezentowany przez MPK w trakcie parady z okazji 135-lecia istnienia komunikacji miejskiej w Krakowie. Zdaniem wielu osób, autobus po remoncie jest w lepszym stanie wizualnym niż w momencie dostarczenia do miasta. Aktualnie stanowi jeden z najmniejszych pojazdów w naszej kolekcji.

Dane techniczne:

Producent: Autosan (Sanok)
Rodzaj autobusu: Średniopodłogowy autobus miejski klasy MINI
Lata produkcji: 1988-1996
Lata eksploatacji w Krakowie: 1996-2009
Autobus zabytkowy: Od 2010 roku
Długość całkowita: 6 355 mm
Masa własna: 4 700 kg
Silnik: Perkins Phaser 110 Ti (Diesel, 107 KM)
Skrzynia biegów: Manualna FPS TS5 – 40 (5-biegowa)
Liczba miejsc siedzących: 15
Liczba miejsc ogółem: 30

Galeria