N+ND - Muzeum Inżynierii Miejskiej
Tramwaje

Tramwaj Konstal N #26

Historia wagonu

Przed II Wojną Światową poszczególne miasta znajdujące się na obecnym terytorium Polski miały indywidualny dla każdej sieci tabor tramwajowy, natomiast po zakończeniu działań wojennych, nowe władze komunistyczne podjęły decyzję o opracowaniu projektu prostych, a za razem solidnych wagonów, jednolitych dla całego kraju. Efektem tych prac było rozpoczęcie produkcji tramwajów normalizowanych, oznaczonych literą „N” w Chorzowskich Zakładach Konstrukcji Stalowych „Konstal”.

Tramwaje typu N bazowały na niemieckiej konstrukcji tramwaju wojennego oznaczanej symbolem KSW (Kriegsstraßenbahnwagen). W celu umożliwienia produkcji i eksploatacji w warunkach zniszczeń wojennych, tramwaje te posiadały maksymalnie uproszczoną i solidną konstrukcję, a jednocześnie były bardzo ciężkie, co pozwalało używać ich w charakterze barykad. Do wnętrza wagonu prowadziły szerokie, jednopłatowe drzwi z obydwu stron tramwaju, otwierane przy pomocy klamki. Rozwiązanie to zapewniało możliwość bardzo szybkiej ewakuacji z pojazdu w razie nalotu powietrznego. Przy drzwiach zastosowano poręcze, dzięki czemu możliwa była jazda tramwaju z otwartymi drzwiami bez ryzyka wypchnięcia pasażera na ulicę. Rozpoczęcie ich eksploatacji w powojennej Polsce pozwoliło zredukować problemy związane z niedoborem części, znacznymi zniszczeniami taboru, a także lawinowo wzrastającymi przewozami do przemysłowych części miast.

Z ulic naszego miasta zniknęły w 1988 roku, wykonując ostatnie kursy w dniu 28 listopada na linii numer 7, tym samym stając się kultowymi tramwajami epoki PRL-u. Egzemplarz o numerze inwentarzowym #26 pochodzi z 1954 roku i służył do końca lat ’80 na Górnym Śląsku. Został on odremontowany na początku lat ’90 w warsztatach krakowskiego przewoźnika, a następnie trafił do muzeum w Norymberdze, gdzie eksponowano go jako zastępstwo za oryginalny tramwaj KSW. Do królewskiego miasta powrócił w 2006 roku i jest jednym z niewielu zachowanych w naszym kraju egzemplarzy prezentujących stan fabryczny tego typu tramwajów.

Dane techniczne:

Producent: Konstal Chorzów
Rodzaj wagonu: Silnikowy wolnobieżny, jednoczłonowy, dwukierunkowy
Lata produkcji: 1948-1956
Lata eksploatacji w Krakowie: 1949-1988
Wagon zabytkowy: Od 2006 roku
Długość całkowita: 11 000 mm
Masa własna: 14 000 kg
Liczba osi: 2
Liczba i moc silników: 2x 60kW
Liczba miejsc siedzących: 16
Liczba miejsc ogółem: 83

Galeria