SAN - Nowy Bieżanów Południe
Autobusy

Autobus SAN H01B #86

Historia autobusu

Autobusy serii SAN H01 były produkowane w Sanockiej Fabryce Autobusów „Autosan” na przełomie lat ’50 i ’60 XX wieku. Stanowiły owoc wieloletnich prac konstruktorskich inżynierów z tej fabryki, którzy chcieli stworzyć bardzo nowoczesny autobus, o lekkiej konstrukcji samonośnej w miejsce przebudowanych do przewozu osób ciężarówek. Pojazdy te produkowano w dwóch odmianach: oznaczanej literą „A” dla komunikacji dalekobieżnej i „B” dla przedsiębiorstw komunikacji miejskiej. Łącznie, przez cały okres produkcji dostarczono do Krakowa 111 autobusów marki SAN, jednakże po zaledwie 5 latach eksploatacji je sprzedawano do innych miast.

Pojazdy tego typu miały konstrukcję samonośną, pozbawioną bardzo ciężkich elementów konstrukcyjnych i podziału na nadwozie i podwozie. Dzięki temu autobusy ważyły o połowę mniej niż podobne pojazdy o konstrukcji ramowej. Benzynowa jednostka napędowa pochodziła z ciężarówki Star, niestety była ona zbyt słaba i nieekonomiczna do jazdy z pasażerami. Sama konstrukcja samonośna, pomimo swych licznych zalet, takich jak lepsze przenoszenie obciążeń i niższe spalanie, w naszych warunkach niestety okazała się niewystarczająco trwała. Przeładowane pojazdy, a także niska jakość dróg spowodowały masowe pękanie elementów nośnych autobusu. Konstruktorzy nie poradzili sobie także z problemem nadmiernej korozji cieńkiego poszycia z blachy.

Do 1966 roku MPK w Krakowie ostatecznie sprzedało wszystkie sanockie autobusy samonośne typu H01B z racji słabej konstrukcji tych innowacyjnych wówczas pojazdów. W 2004 roku krakowski przewoźnik podjął działania mające na celu odszukanie i wyremontowanie tego unikalnego autobusu. Jeden z ostatnich ocalałych egzemplarzy został odnaleziony na lotnisku w Krośnie, gdzie spełniała funkcję punktu obserwacyjnego. Oprócz tego pozyskano z Dolnego Śląska ciężarówkę Star 25, z której pochodzą silnik i skrzynia biegów. Dzięki współpracy MPK S.A. i fabryki „Autosan”, w 2007 roku wyremontowany SAN uświetnił obchodzy 80 – lecia autobusów w Krakowie i do dziś stanowi unikalny eksponat historii polskiej motoryzacji.

Dane techniczne:

Producent: Sanocka Fabryka Autobusów
Rodzaj autobusu: Wysokopodłogowy autobus miejski klasy MIDI
Lata produkcji: 1958-1961
Lata eksploatacji w Krakowie: 1958-1966
Autobus zabytkowy: Od 2007 roku
Długość całkowita: 10 870 mm
Masa własna: 4 850 kg
Silnik: Star S472 (benzynowy, 95KM)
Skrzynia biegów: Manualna, niezsynchronizowana (5 biegów)
Liczba miejsc siedzących: 33
Liczba miejsc ogółem: 50

Galeria