Ikarus 280.26 - Al. 3 Maja
Autobusy

Autobus Ikarus 280.26 #24575

Historia autobusu

Przegubowe autobusy budapesztańskiej marki Ikarus były dostarczane do wszystkich większych przedsiębiorstw komunikacyjnych na terenie Polski w latach 1980-1991. W porównaniu do powszechnie eksploatowanych wówczas Jelczy były bardzo nowoczesnymi i wytrzymałymi konstrukcjami. Pierwsze autobusy tego typu przyjechały do Krakowa w 1981 roku i wzbudziły bardzo duże zainteresowanie pasażerów wykonując swoje pierwsze kursy na bardzo obleganej wtedy linii 132 prowadzącej z Nowego Kleparza do Kombinatu. Były również pierwszymi po kilkuletniej przerwie autobusami przegubowymi w naszym mieście, co pozwoliło znacząco poprawić sytuację na wielu trasach autobusowych.

W momencie zakupu pierwsze Ikarusy były postrzegane jako bardzo nowoczesne pojazdy. Futurystyczna linia nadwozia, wysoki standard podróży, zarówno dla kierowcy jak i dla pasażerów oraz łatwa obsługa techniczna sprawiła, iż autobusy te szybko zyskały dużą sympatię. Do wnętrza pojazdu prowadziły cztery pary harmonijkowych drzwi, a wentylację zapewniały okna o bardzo dużej powierzchni otwieralnej. Skręt tylnej osi autobusu był zależny od zgięcia przegubu pomiędzy członami, co poprawiało zwrotność i sterowność autobusu. Dzięki swojej trwałości, kursowały po Krakowie aż 26 lat, a w wielu miastach Polski są eksploatowane do dziś.

Autobus Ikarus 280.26 o numerze #24575 trafił do Krakowa w 2012 roku z MPK w Siedlcach. Został sprowadzony w celu pozyskania części zamiennych oraz zachowanych elementów wnętrza do Ikarusa #34260. Pojazd okazał się być w dobrym stanie technicznym, więc postanowiono zdemontować lub wymienić tylko niektóre jego elementy i odnowić powłokę lakirniczą, w celu włączenia go do floty zabytkowych pojazdów w Krakowie.

Dane techniczne:

Producent: Ikarus (Budapeszt)
Rodzaj autobusu: Wysokopodłogowy przegubowy autobus miejski klasy MEGA
Lata produkcji: 1980-1991
Lata eksploatacji w Krakowie: 1981-2007
Autobus zabytkowy: Od 2012 roku
Długość całkowita: 16 500 mm
Masa własna: 12 500 kg
Silnik: Raba-MAN D2156 (Diesel, 193KM)
Skrzynia biegów: Manualna Csepel ASH75.2 (5-biegowa)
Liczba miejsc siedzących: 35
Liczba miejsc ogółem: 142

Galeria