Autobus Ikarus 280.26 (24575)

Ikarus 280.26 - Al. 3 Maja
Pochodzący z Siedlec Ikarus stosunkowo autentycznie pokazuje stan części tego typu autobusów na początku lat '90.

Historia autobusu

Przegubowe autobusy budapesztańskiej marki Ikarus były dostarczane do wszystkich większych przedsiębiorstw komunikacyjnych na terenie Polski w latach 1980-1991. W porównaniu do powszechnie eksploatowanych wówczas Jelczy były bardzo nowoczesnymi i wytrzymałymi konstrukcjami. Pierwsze autobusy tego typu przyjechały do Krakowa w 1981 roku i wzbudziły bardzo duże zainteresowanie pasażerów wykonując swoje pierwsze kursy na bardzo obleganej wtedy linii 132 prowadzącej z Nowego Kleparza do Kombinatu. Były również pierwszymi po kilkuletniej przerwie autobusami przegubowymi w naszym mieście, co pozwoliło znacząco poprawić sytuację na wielu trasach autobusowych.

W momencie zakupu pierwsze Ikarusy były postrzegane jako bardzo nowoczesne pojazdy. Futurystyczna linia nadwozia, wysoki standard podróży, zarówno dla kierowcy jak i dla pasażerów oraz łatwa obsługa techniczna sprawiła, iż autobusy te szybko zyskały dużą sympatię. Do wnętrza pojazdu prowadziły cztery pary harmonijkowych drzwi, a wentylację zapewniały okna o bardzo dużej powierzchni otwieralnej. Skręt tylnej osi autobusu był zależny od zgięcia przegubu pomiędzy członami, co poprawiało zwrotność i sterowność autobusu. Dzięki swojej trwałości, kursowały po Krakowie aż 26 lat, a w wielu miastach Polski są eksploatowane do dziś.

Autobus Ikarus 280.26 o numerze #24575 trafił do Krakowa w 2012 roku z MPK w Siedlcach. Został sprowadzony w celu pozyskania części zamiennych oraz zachowanych elementów wnętrza do Ikarusa #34260. Pojazd okazał się być w dobrym stanie technicznym, więc postanowiono zdemontować lub wymienić tylko niektóre jego elementy i odnowić powłokę lakirniczą, w celu włączenia go do floty zabytkowych pojazdów w Krakowie.

Dane techniczne:

Producent:Ikarus (Budapeszt)
Rodzaj autobusu:Wysokopodłogowy przegubowy autobus miejski klasy MEGA
Lata produkcji:1980-1991
Lata eksploatacji w Krakowie:1981-2007
Autobus zabytkowy:Od 2012 roku
Długość całkowita:16 500 mm
Masa własna:12 500 kg
Silnik:Raba-MAN D2156 (Diesel, 193KM)
Skrzynia biegów:Manualna Csepel ASH75.2 (5-biegowa)
Liczba miejsc siedzących:35
Liczba miejsc ogółem:142

Galeria