T4 - Hala Targowa
Tramwaje

Tramwaj MAN T4 #220

Historia wagonu

Uwolnienie gospodarki w 1989 roku umożliwiło polskim miastom odnowienie swojego taboru poprzez sprowadzenie używanych pojazdów zza zachodniej granicy. Kraków jako pierwszy zdecydował się na ten krok, dzięki czemu w naszym mieście pojawiły się tramwaje z partnerskiego miasta Norymberga. Wagony te zostały bardzo tanio sprzedane do Krakowa w związku z rozbudową sieci metra w bawarskim mieście i możliwością redukcji ilości tramwajów w ruchu.

Tramwaje typu MAN T4 wraz z przyczepami były w momencie sprowadzenia do Krakowa dość wiekową konstrukcją, mającą mniej więcej tyle lat ile wycofywane wówczas polskie tramwaje typu N. Pomimo tego, były zdecydowanie bardziej nowoczesne od konstrukcji produkowanych w Polsce, dzięki czemu szybko zyskały przychylność lokalnych mediów. Cechowała je bardzo cicha i płynna jazda, zastosowanie w drzwiach fotokomórek, bardzo silne hamulce awaryjne, a także wydajne ogrzewanie wnętrza tramwaju. Ich rozpoznawalną cechą było wnętrze wyposażone w siedziska wykonane z profilowanej sklejki oraz utrzymane w identycznej stylistyce laminaty ścienne oraz rolety zamontowane w oknach.

Eksploatacja tych tramwajów miała mieć charakter tymczasowy i odbywać się do czasu ich śmierci technicznej, żeby miasto miało więcej czasu na kupno fabrycznie nowych tramwajów. Pomimo tego, ich konstrukcja okazała się wysoce wytrzymała i po krótkim czasie zdecydowano o włączeniu ich w normalny cykl remontowy. Ostatecznie tramwaje silnikowe wycofano z ruchu w 2002 roku, a doczepy posłużyły pasażerom jeszcze kilka lat w składach z innymi wagonami. Prezentowany wagon wyprodukowany został w 1958 roku, a sprzedany został do Krakowa w 2004 roku jako dawca części zamiennych. Ze względu na idealny stan techniczny postanowiono go zachować jako wagon historyczny. Dzięki niewielkim nakładom pracy uruchomiono go i prezentuje stan w jakim wagony norymberskie były sprowadzane. Stanowi on bardzo ważną część historii krakowskich tramwajów, ukazując za razem sytuację gospodarczą początku lat ’90.

Dane techniczne:

Producent: MAN AG (Norymberga)
Rodzaj wagonu: Silnikowy szybkobieżny, jednoczłonowy, jednokierunkowy
Lata produkcji: 1957-1964
Lata eksploatacji w Krakowie: 1989-2002
Wagon zabytkowy: Od 2006 roku
Długość całkowita: 14 100 mm
Masa własna: 16 500 kg
Liczba osi: 4
Liczba i moc silników: 2x 95kW
Liczba miejsc siedzących: 29
Liczba miejsc ogółem: 101

Galeria