GT6 - Kopiec Wandy
Tramwaje

Tramwaj MAN GT6 #187

Historia wagonu

Uwolnienie gospodarki w 1989 roku umożliwiło polskim miastom odnowienie swojego taboru poprzez sprowadzenie używanych pojazdów zza zachodniej granicy. Kraków jako pierwszy zdecydował się na ten krok, dzięki czemu w naszym mieście pojawiły się tramwaje z partnerskiego miasta Norymberga. Wagony te zostały bardzo tanio sprzedane do Krakowa w związku z rozbudową sieci metra w bawarskim mieście i możliwością redukcji ilości tramwajów w ruchu.

Tramwaje GT6 były przegubową wersją znanych już w krakowie od kilku lat wagonów T4 tego samego producenta, utrzymaną w identycznych, zaokrąglonych kształtach. Początkowo kursowały pojedyńczo i charakteryzowały się dużym przyśpieszeniem, ale miały także możliwość jazdy z przyczepami, co z kolei polepszało ich hamowanie. Tak samo jak wersja krótka, tramwaje cechowały się spokojną jazdą, ciepłym wnętrzem, utrzymanym w drewnopodobnej stylistyce, a także fotokomórkami w drzwiach. W trakcie eksploatacji wagony unowocześniano poprzez wymianę oryginalnych taśm do prezentacji numeru linii i kierunku jazdy na tablice i wyświetlacze, montowanie nowych siedzeń obitych tkaniną, a także wyposażanie tramwajów w automaty biletowe. Miały bardzo mocną konstrukcję, dzięki czemu bez dużych nakładów finansowych wagony pozostawały w dobrym stanie technicznym.

Tramwaje typu GT6 kursowały przez wiele lat po całym Krakowie, zarówno samodzielnie na liniach o znaczeniu lokalnym, jak i w składach z przyczepami, obsługując linie magistralne. Tramwaje kursowały do 2008 z przyczepkami, a ostatnie 5 lat eksploatacji jeździły same na liniach lokalnych obsługiwanych przez zajezdnie Nowa Huta i Podgórze. Oficjalne wycofanie tych tramwajów z eksploatacji nastąpiło na początku 2013 roku z udziałem wagonu o numerze taborowym #187. Od początku rozpoczęcia eksploatacji w Krakowie w 1994 roku, mający 28 lat wagon posiadał malowanie norymberskiego przewoźnika. Został skreślony z inwentarza taboru liniowego w 2010 roku, zostając tramwajem historycznym. Od tamtej pory tramwaj ten jest bardzo często wynajmowany do organizowania mobilnych dyskotek, zbiórek pieniędzy i akcji promocyjnych, a w wakacje można go spotkać na ulicach miasta w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.

Dane techniczne:

Producent: MAN AG (Norymberga)
Rodzaj wagonu: Silnikowy szybkobieżny, przegubowy, jednokierunkowy
Lata produkcji: 1962-1966
Lata eksploatacji w Krakowie: 1995-2013
Wagon zabytkowy: Od 2013 roku
Długość całkowita: 16 500 mm
Masa własna: 23 400 kg
Liczba osi: 6
Liczba i moc silników: 2x 120kW
Liczba miejsc siedzących: 42
Liczba miejsc ogółem: 132

Galeria