Tramwaj Linke-Hofmann Standard (1076)

LH+PN2 - ul. Dunajewskiego
Wagon Linke-Hofmann z doczepą PN2 zbliżają się do przystanku Teatr Bagatela w kierunku Muzeum Inżynierii Miejskiej.

Historia wagonu

Tramwaj ten wyprodukowano w 1925 roku przez wrocławskie zakłady Linke-Hofmann Werke AG Breslau, na potrzeby miejscowego przewoźnika. Wagon trafił do naszego miasta przypadkowo, ponieważ został on sprowadzony na zlecenie Telewizji Polskiej w 1985 roku, aby pojawić się na planie filmu Krzysztofa Zanussiego „Brat naszego Boga”, który jest ekranizacją sztuki Karola Wojtyły, opowiadającej o życiu św. Brata Alberta. Zdjęcia do filmu realizowano w Krakowie, jednak wówczas w mieście nie znajdował się żaden tramwaj historyczny, potrzebny do jednej ze scen, w związku z tym postanowiono pożyczyć jeden z Wrocławia.

Cechami charakterystycznymi dla tego typu wagonów są nowatorskie rozwiązania, niestosowane wcześniej w innych tramwajach. Używana dawniej drewniana konstrukcja pudła została zastąpiona przez nitowaną stalową, zdecydowanie bardziej wytrzymałą. Zastosowano także przestawne siedzenia z możliwością dostosowania ich o wybranego kierunku jazdy, Pojazd posiada też udoskonalone resorowanie w celu poprawy komfortu podróżowania. Dzięki tym rozwiązaniom, jazda wagonem jest bardzo przyjemna w porównaniu do innych konstrukcji z podobnego okresu. Ponadto, ich trwałość zaowocowała tym, że we Wrocławiu do tej pory wiele z tych tramwajów jest czynnymi wozami technicznymi i historycznymi.

Pomimo zakończenia zdjęć, Linke-Hoffman nigdy nie wrócił do swojego macierzystego miasta. Było to związane z planami utworzenia w Krakowie ogólnopolskiego muzeum komunikacji miejskiej, które jednak nigdy nie powstało. Od momentu premiery filmu w 1997 roku, wagon stał przez wiele lat na terenie podgórskiej zajezdni, gdzie czekał na lepszą przyszłość. Dzięki ciężkiej pracy MPK S.A. w Krakowie oraz pasjonatów komunikacji miejskiej, w 2006 roku udało się przywrócić mu dawną świetność. Wagon w trakcie wielkiej parady tramwajów dołączył do zbiorów zabytkowego taboru komunikacji miejskiej. Pomimo jego epizodycznej historii w naszym mieście, stanowi integralną część naszej kolekcji muzealnej. Oprócz Krakowa i Wrocławia, jeden wagon tego typu posiada Warszawa.

Dane techniczne:

Producent:Linke-Hofmann Werke (Wrocław)
Rodzaj wagonu:Silnikowy wolnobieżny, jednoczłonowy, dwukierunkowy
Lata produkcji:1924-1929
Lata eksploatacji w Krakowie:
Wagon zabytkowy:Od 2006 roku
Długość całkowita:9 600 mm
Masa własna:11 500 kg
Liczba osi:2
Liczba i moc silników:2x 28kW
Liczba miejsc siedzących:21
Liczba miejsc ogółem:47

Galeria