N+ND - Rondo Piastowskie
Tramwaje

Tramwaj Konstal N #20

Historia wagonu

Przed II Wojną Światową poszczególne miasta znajdujące się na obecnym terytorium Polski miały indywidualny dla każdej sieci tabor tramwajowy, natomiast po zakończeniu działań wojennych, nowe władze komunistyczne podjęły decyzję o opracowaniu projektu prostych, a za razem solidnych wagonów, jednolitych dla całego kraju. Efektem tych prac było rozpoczęcie produkcji tramwajów normalizowanych, oznaczonych literą „N” w Chorzowskich Zakładach Konstrukcji Stalowych „Konstal”.

Były one przestarzałe technologicznie w momencie projektowania, ale dzięki temu były trwałe i łatwe w serwisowaniu. Nowo wprowadzone do ruchu z początkiem lat pięćdziesiątych „eNki” stanowiły przez niemal pół wieku podstawę taborową w całym kraju. Spowodowało to ich liczne modernizacje i unowocześnienia. Z racji budowy pętli tramwajowych w miejscu tzw. przejazdówek. Pojazdy były przerabiane na jednokierunkowe, zwiększając tym samym ich pojemność. W miejscu ciężkich, jednoczęściowych drzwi ręcznych, montowano dwupłatowe z napędem elektrycznym na bazie przekładni z wiertarek. W wagonach montowano obwód niskiego napięcia, co pozwalało na montaż hamulców awaryjnych i kierunkowskazów. Oprócz tego powszechne było stosowanie części zamiennych z nowszych konstrukcji, dzięki czemu tramwaje otrzymywały między innymi nowe pantografy i reflektory. Wszystkie te zmiany poprawiły bezpieczeństwo i komfort podróżowania. Część pojazdów tej generacji było także przerabianych na wyspecjalizowane wozy gospodarcze i techniczne – holowniki, wagony wieżowe, szkoleniowe, a także pługi odśnieżne lemieszowe i wirnikowe.

Z ulic naszego miasta zniknęły 28 listopada 1988 roku, wykonując ostatnie kursy na linii numer 7, tym samym stając się kultowymi tramwajami epoki PRL-u. Prezentowany wagon silnikowy został wyprodukowany w 1954 roku dla Warszawy, a w związku z nadwyżką starego taboru został sprzedany do Krakowa w 1969 roku, gdzie od razu przeszedł modernizację. Odnowiony został w 2003 roku na bazie wozu technicznego i zapoczątkował kursowanie Krakowskiej Linii Muzealnej. Od tamtego czasu stanowi on trzon historycznego taboru kursującego po ulicach naszego miasta.

Dane techniczne:

Producent: Konstal Chorzów
Rodzaj wagonu: Silnikowy wolnobieżny, jednoczłonowy, jednokierunkowy
Lata produkcji: 1948-1956
Lata eksploatacji w Krakowie: 1949-1988
Wagon zabytkowy: Od 2003 roku
Długość całkowita: 11 000 mm
Masa własna: 14 000 kg
Liczba osi: 2
Liczba i moc silników: 2x 60kW
Liczba miejsc siedzących: 16
Liczba miejsc ogółem: 90

Galeria