Strona Historii i Fotografii Transportu

Autobus Jelcz 272MEX (341)

272MEX #341 - Muzeum Inżynierii Miejskiej

Historia autobusu

Pierwsze autobusy Jelcz 272MEX pojawiły się w Krakowie w 1963 roku. Były to pierwsze autobusy komunikacji miejskiej, produkcji zakładów w Jelczu-Laskowicach, wytwarzane na licencji czeskiej firmy Skoda. Ich dostarczenie do Krakowa pozwoliło na wycofanie awaryjnych autobusów marki SAN, których innowacyjna konstrukcja nie sprostała warunkom dużych napełnień pojazdów. Popularne w całym kraju „ogórki”, jak zostały nazwane przez swój opływowy kształt, przez ponad 20 lat stanowiły podstawę taboru komunikacji miejskiej w Krakowie, a przez kilka lat były nawet jedynym typem taboru autobusowego eksploatowanym przez miejscowego przewoźnika.

Jelcze 272 MEX były autobusami miejskimi, bazującymi na konstrukcji podwozi ciężarowych. Spowodowało to umiejscowienie silnika nad przednią osią autobusu, po prawej stronie kierowcy. Pojazdy te posiadały dwie pary drzwi automatycznych oraz specjalne drzwi dla prowadzącego po jego lewej stronie. Nowością w wyposażeniu było wspomaganie kierownicy, które niestety nie wystarczało, by ułatwić jazdę w warunkach miejskich. Nad przednią szybą, a także i z boku autobusu znajdowały się specjalne miejsca na tablice kierunkowe. W trakcie godzin szczytu pojazdy miały możliwość ciągnięcia przyczep, co zwiększało możliwą liczbę pasażerów. Pomimo licznych wad, pojazdy te okazały się bardzo trwałe w porównaniu do poprzednich konstrukcji, dzięki czemu sprawdziły się w warunkach gospodarki centralnie planowanej i niedofinansowania taboru.

Prezentowany tutaj autobus Jelcz 272MEX „ogórek” został wyprodukowany w 1971 roku dla krakowskiego MPK jako Jelcz 043, czyli wersja przeznaczona do komunikacji podmiejskiej. W 2000 roku podjęte zostały działania na rzecz wyremontowania tego autobusu i przebudowy jego nadwozia na wersję miejską, która była w Krakowie zdecydowanie popularniejsza. Rekonstrukcja odbywała się w warsztatach krakowskiego przewoźnika oraz na linii montażowej Jelczańskich Zakładów Samochodowych, dzięki czemu już po dwóch lat zakończono remont autobusu. Do dziś można zobaczyć na ulicach Krakowa ikonę komunikacji miejskiej PRL-u w ramach Linii Muzealnej.

Dane techniczne:

Producent: Jelczańskie Zakłady Samochodowe
Rodzaj autobusu: Wysokopodłogowy autobus miejski klasy MAXI
Lata produkcji: 1963-1977
Lata eksploatacji w Krakowie: 1963-1985
Autobus zabytkowy: Od 2001 roku
Długość całkowita: 10 870 mm
Masa własna: 8 420 kg
Silnik: Škoda 706RT (Diesel,160 KM)
Skrzynia biegów: Manualna, niezsynchronizowana (5 biegów)
Liczba miejsc siedzących: 28
Liczba miejsc ogółem: 81

Galeria

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych i funkcjonalnych. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje  Akceptuj  Więcej informacji