Bilety przedwojenne oraz z pierwszych lat po wojnie (1901-1952)

Krakowska Spółka Tramwajowa

Od początków istnienia, komunikacji miejskiej towarzyszyły bilety. Tak jak dzisiaj, dawniej także były dowodem uiszczenia opłaty za przejazd. Od 1875 roku po Krakowie poruszały się konne omnibusy, a w 1882 roku pojawiły się pierwsze tramwaje poruszane także siłą zwierząt. Prawdziwa rewolucja w miejskim transporcie nastała dokładnie na przełomie XIX i XX wieku – w roku 1900 powołano Krakowską Spółkę Tramwajową, która rok później uruchomiła pierwszą linię zelektryfikowanego tramwaju wąskotorowego.

[peg]

Krakowska Miejska Kolej Elektryczna

Krakowska Spółka Tramwajowa istniała do 1928 roku, kiedy to przekształcono ją w Krakowską Miejską Kolej Elektryczną (w skrócie K.M.K.E.). Miejska spółka w dalszym ciągu eksploatowała tramwaje elektryczne, a także uruchomioną rok wcześniej komunikację autobusową.

Okres II Wojny Światowej

Niestety, wybuch II Wojny Światowej w 1939 roku przerwał normalne funkcjonowanie całego Państwa, w tym także krakowskiej komunikacji miejskiej. Zawieszono kursowanie autobusów, a wszystkie miejskie instytucje, w tym K.M.K.E. były nadzorowane przez administrację Generalnej Guberni. Wprowadzono bilety dwujęzyczne niemiecko-polskie, a także wozy tramwajowe “Tylko dla Niemców”.

Miejska Kolej Elektryczna w Krakowie oraz Miejskie Zakłady Komunikacyjne w Krakowie

Na szczęście, w 1945 roku działania wojenne zostały zakończone, a Kraków, który infrastrukturalnie mało ucierpiał w trakcie wojny, powoli zaczął wracać do normalnego funkcjonowania. Wznawiano komunikację autobusową, uruchamiano kolejne linie i przywracano do ruchu wagony tramwajowe, a w międzyczasie rozpoczęto restrukturyzację spółki komunikacyjnej, w związku z planowym upaństwowieniem transportu zbiorowego przez nowe władze komunistyczne. Zmieniono nazwę firmy na “Miejska Kolej Elektryczna w Krakowie” (MKE w Krakowie), a potem przekształcono ją w “Miejskie Zakłady Komunikacyjne w Krakowie” (MZK).

Przedwojenne bilety bagażowe

W trakcie funkcjonowania miejskiego transportu zbiorowego w Krakowie przez powyższe okresy, poza normalnymi biletami na przejazd, zarówno jedno- jak i wielorazowymi, okresowymi, czy ulgowymi, funkcjonowały także specjalne bilety dodatkowe, na przewóz większego bagażu ręcznego, będące rodzajem dopłaty do podróży.

Przedwojenne bilety autobusowe

Od uruchomienia komunikacji autobusowej jako uzupełnienia tramwaju elektrycznego w 1927 roku, obowiązywała w niej także osobna taryfa biletowa. Specjalne bilety na autobusy Miejskiej Kolei Elektrycznej obowiązywały aż do późnych lat powojennych.

Dalsza historia

W 1952 roku w związku z dalszymi procesami restrukturyzacyjnymi, w miejsce zakładów komunikacyjnych uruchomiono państwowe “Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne”, które w tej formie będzie już aż do 1990 roku funkcjonowało w mieście. O jego historii przeczytają państwo w osobnym artykule.