Strona Historii i Fotografii Transportu

Tramwaj Konstal ND (511)

N+ND #20+511 - Kombinat

Historia wagonu

Przed II Wojną Światową poszczególne miasta znajdujące się na obecnym terytorium Polski miały indywidualny dla każdej sieci tabor tramwajow, natomiast po zakończeniu działań wojennych, nowe władze komunistyczne podjęły decyzję o opracowaniu projektu prostych, a za razem solidnych wagonów, jednolitych dla całego kraju. Efektem tych prac było rozpoczęcie produkcji tramwajów normalizowanych, oznaczonych literą „N” i przyczep „ND” w Chorzowskich Zakładach Konstrukcji Stalowych „Konstal”.

Były one przestarzałe technologicznie w momencie projektowania, ale dzięki temu były trwałe i łatwe w serwisowaniu. Nowo wprowadzone do ruchu z początkiem lat pięćdziesiątych „eNki” stanowiły przez niemal pół wieku podstawę taborową w całym kraju. Spowodowało to ich liczne modernizacje i unowocześnienia. Z racji budowy pętli tramwajowych w miejscu tzw. przejazdówek pojazdy były przerabiane na jednokierunkowe, zwiększając tym samym ich pojemność. W miejscu ciężkich, jednoczęściowych drzwi ręcznych, montowano dwupłatowe z napędem elektrycznym na bazie przekładni z wiertarek. W wagonach montowano obwód niskiego napięcia, co pozwoliło na montaż hamulców awaryjnych i kierunkowskazów. Oprócz tego powszechne było stosowanie części zamiennych z nowszych konstrukcji, dzięki czemu tramwaje otrzymywały między innymi nowe pantografy i reflektory. Wszystkie te zmiany poprawiły bezpieczeństwo i komfort podróżowania. Część pojazdów tej generacji było także przerabianych na wyspecjalizowane wozy gospodarcze i techniczne – holowniki, wagony wieżowe, szkoleniowe, a także pługi odśnieżne lemieszowe i wirnikowe.

Zachowana doczepa prezentuje stan, w jakim tramwaje tej generacji woziły pasażerów do końca swojej eksploatacji w 1988 roku. Tramwaj ten został zrekonstruowany na bazie silnikowego wozu technicznego z 1952 roku. Powszechne w Krakowie było spinanie składów złożonych z jednego tramwaju silnikowego i dwóch takich przyczep. W ramach Krakowskiej Linii Muzealnej tramwaj ten jest bardzo często łączony w taką konfigurację, dzięki czemu można powspominać jak podróżowano po Polsce 40 lat temu.

Dane techniczne:

Producent: Konstal Chorzów
Rodzaj wagonu: Doczepny bierny, jednoczłonowy, jednokierunkowy
Lata produkcji: 1948-1956
Lata eksploatacji w Krakowie: 1949-1988
Wagon zabytkowy: Od 2012 roku
Długość całkowita: 11 000 mm
Masa własna: 9 000 kg
Liczba osi: 2
Liczba i moc silników: ---
Liczba miejsc siedzących: 16
Liczba miejsc ogółem: 100

Galeria

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych i funkcjonalnych. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje  Akceptuj  Więcej informacji