SN2+PN2 - Dajwór
Tramwaje

Tramwaj Sanok PN2 #524

Historia wagonu

Tramwaje typu PN2 zostały wyprodukowane na przełomie 1938 i 1939 roku w Galicyjskim Towarzystwie Budowy Wagonów i Maszyn w Sanoku. Jak wskazuje oznaczenie, były drugą serią przyczep normalnotorowych, czyli przeznaczonych do ruchu po używanym do dzisiaj w Krakowie rozstawie szyn. Ich zakup przez miasto Kraków był podyktowany bardzo szybkim rozwojem sieci tramwajowej i lawinowym napływie pasażerów. Wcześniej Krakowska Miejska Kolej Elektryczna posiłkowała się przebudowami tramwajów we własnych warsztatach, ale okazało się to w dłuższej perspektywie niewystarczające. Ze względu na miejsce ich pochodzenia, tramwaje zyskały potoczne miano „sanoków”.

Dostarczone tuż przed II Wojną Światową nowe składy posiadały stalową konstrukcję z licznymi elementami drewnianymi i mosiężnymi. Pracę motorniczemu ułatwiały w pełni zamknięte pomosty oraz wycieraczki, dzięki czemu prowadzenie tramwaju było komfortowe bez względu na warunki atmosferyczne. Do przedziału pasażerskiego prowadziły podwójne, jednocześnie rozsuwane drzwi. W celu uspokojenia biegu tramwaju zastosowano dodatkowe sprężynowanie zestawów kołowych, przez co pasażerowie w mniejszym stopniu odczuwali nierówności torowiska oraz przejazdy przez rozjazdy.

„Sanoki” chociaż nie stanowiły nigdy najliczniejszej grupy tramwajów krakowskiego przewoźnika, były bardzo rozpoznawalne na tle eksploatowanego wówczas taboru i były chwalone przez obsługę i pasażerów, zdecydowanie bardziej od wagonów produkowanych tuż po wojnie. Ostatnie przyczepy zjechały z linii w 1975 roku. Wiele z tych tramwajów trafiło na ogródki działkowe pracowników MPK, gdzie były wykorzystywane jako altanki lub szopy. Dzięki temu, w 2006 roku możliwe było pozyskanie kolejnego zabytkowego tramwaju do remontu. Z racji tego, że MPK posiadało już jeden fabryczny skład wagonów SN2 i PN2, prezentowana doczepa o numerze #524 została wyremontowana wedle standardów z późniejszych lat eksploatacji. Porównując je, można dostrzec jakie zmiany miejski przewoźnik wprowadzał w taborze na przestrzeni lat.

Dane techniczne:

Producent: Sanocka Fabryka Wagonów
Rodzaj wagonu: Doczepny bierny, jednoczłonowy, dwukierunkowy
Lata produkcji: 1938
Lata eksploatacji w Krakowie: 1938-1975
Wagon zabytkowy: Od 2009 roku
Długość całkowita: 10 900 mm
Masa własna: 9 300 kg
Liczba osi: 2
Liczba i moc silników:
Liczba miejsc siedzących: 24
Liczba miejsc ogółem: 64

Galeria