Tramwaj Konstal ND #538
Historia wagonu
Przed II Wojną Światową poszczególne miasta znajdujące się na obecnym terytorium Polski miały indywidualny dla każdej sieci tabor tramwajowy, natomiast po zakończeniu działań wojennych, nowe władze komunistyczne podjęły decyzję o opracowaniu projektu prostych, a za razem solidnych wagonów, jednolitych dla całego kraju. Efektem tych prac było rozpoczęcie produkcji tramwajów normalizowanych, oznaczonych literą „N” i doczep do nich oznaczonych jako „ND” w Chorzowskich Zakładach Konstrukcji Stalowych „Konstal”.
Tramwaje typu N bazowały na niemieckiej konstrukcji tramwaju wojennego oznaczanej symbolem KSW (Kriegsstraßenbahnwagen). W celu umożliwienia produkcji i eksploatacji w warunkach zniszczeń wojennych, tramwaje te posiadały maksymalnie uproszczoną i solidną konstrukcję, a jednocześnie były bardzo ciężkie, co pozwalało używać ich w charakterze barykad. Do wnętrza wagonu prowadziły szerokie, jednopłatowe drzwi z obydwu stron tramwaju, otwierane przy pomocy klamki. Rozwiązanie to zapewniało możliwość bardzo szybkiej ewakuacji z pojazdu w razie nalotu powietrznego. Przy drzwiach zastosowano poręcze, dzięki czemu możliwa była jazda tramwaju z otwartymi drzwiami bez ryzyka wypchnięcia pasażera na ulicę. Rozpoczęcie ich eksploatacji w powojennej Polsce pozwoliło zredukować problemy związane z niedoborem części, znacznymi zniszczeniami taboru, a także lawinowo wzrastającymi przewozami do przemysłowych części miast.
Z ulic naszego miasta zniknęły w 1988 roku, wykonując ostatnie kursy w dniu 28 listopada na linii numer 7, tym samym stając się kultowymi tramwajami epoki PRL-u. Prezentowana przyczepa jest w Krakowie od 1951 roku, a została odremontowana w 1992 roku jako eksponat muzealny. Miała trafić do muzeum w Norymberdze wraz z wozem silnikowym, ale nie została nigdy odebrana przez nowego właściciela. Tramwaj ten jest jedynym w Polsce zachowanym egzemplarzem tego typu wagonów, który jest w pełni oryginalny. Prezentuje sobą stan fabryczny, w jakim wagony typu ND od producenta były włączane do eksploatacji w Krakowie i wielu innych polskich miastach.
Dane techniczne:
Producent: | Konstal Chorzów |
Rodzaj wagonu: | Doczepny, jednoczłonowy, dwukierunkowy |
Lata produkcji: | 1948-1956 |
Lata eksploatacji w Krakowie: | 1949-1988 |
Wagon zabytkowy: | Od 1992 roku |
Długość całkowita: | 11 000 mm |
Masa własna: | 9 000 kg |
Liczba osi: | 2 |
Liczba i moc silników: | — |
Liczba miejsc siedzących: | 16 |
Liczba miejsc ogółem: | 95 |