Strona Historii i Fotografii Transportu

Tramwaj MAN PN3 (555)

SN1+PN3 - Zajezdnia Nowa Huta

Historia wagonu

Oryginalnie tramwaje te były wyprodukowane w norymberskiej frabryce MAN w 1909 roku dla lokalnego przewoźnika z okazji wystawy Expo, prezentującej osiągnięcia światowej techniki. Nosiły oznaczenie Bw i były doczepami do wagonów Tw, które były wówczas najbardziej innowacyjnymi tramwajami jakie zaprezentowano. Tramwaje te zapewne by nic nie miały wspólnego z Krakowem, gdyby nie wybuch II Wojny Światowej i okupacja niemiecka Polski. Nazistowskie władze Generalnej Guberni, której stolicą został Kraków, podjęły decyzję o sprowadzeniu do miasta używanych tramwajów z terytorium Niemiec. Sprowadzono w 1941 roku do Krakowa 23 egzemplarze przyczep i 10 sztuk wozów silnikowych. Z racji tego, że były trzecią serią tramwajów normalnotorwych w Krakowie, przyjęły oznaczenia PN3 i SN3.

Doczepki PN3 były stosunkowo prostą konstrukcją, zdecydowanie mniej innowacyjną niż dedykowane do nich wagony silnikowe. Wyposażone były w pół-otwarte pomosty, które były zabezpieczone rozkładanymi barierkami. Mierzyły niecałe 8 metrów długości i ważyły 3,5 tony. Były dołączane do tramwaje SN1, tworząc z nimi pierwsze trójwagonowe pociągi w Krakowie. Z kolei SN3 z racji swoich dużych rozmiarów kursowały raczej samodzielnie w okresie okupacji jako tramwaje „tylko dla Niemców” na linii „8”, a po zakończeniu okupacji normalnie na innych trasach. Wycofane zostały z początkiem lat '60.

Do dzisiejszych czasów, zachował się jeden wagon PN3 o numerze #546 i znajduje się on w zbiorach Muzeum Inżynierii Miejskiej. W 2008 roku rozpoczęto rekonstrukcję od podstaw tramwaju typu PN3 na podstawie dokumentacji technicznej i fotograficznej. Wiosną 2009 roku zakończono odbudowę, dzięki czemu najstarszy zachowany tramwaj w Krakowie zyskał swoją doczepę. Zachowany jest także wagon silnikowy SN3, który był wyremontowany w 1984 roku w Krakowie z tramwaju do naprawy sieci trakcyjnej. Został on przekazany do muzeum w partnerskiej Norymberdzie i okazjonalnie można go spotkać na ulicach tego niemieckiego miasta, z którym Kraków od wielu lat współpracuje.

Dane techniczne:

Producent: MAN SE (Norymberga)
Rodzaj wagonu: Doczepny bierny, jednoczłonowy, dwukierunkowy
Lata produkcji: 1909
Lata eksploatacji w Krakowie: 1941-1959
Wagon zabytkowy: Od 2009 roku
Długość całkowita: 7 700 mm
Masa własna: 3 500 kg
Liczba osi: 2
Liczba i moc silników: ---
Liczba miejsc siedzących: 14
Liczba miejsc ogółem: 40

Galeria

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych i funkcjonalnych. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje  Akceptuj  Więcej informacji