Autobus Durant Rugby Express L #19
Historia autobusu
Uruchomiona w Krakowie, w 1882 roku, komunikacja tramwajowa odniosła duży sukces, jednakże bardzo szybko okazała się niewystarczająca. Torowiska tramwajowe miały ograniczone możliwości techniczne, a także ekonomiczne, więc nie wszędzie była możliwość doprowadzenia sieci. Z tego powodu już w 1927 roku Krakowska Miejska Kolej Elektryczna uruchomiła pierwszą regularną linię autobusową, spod Barbakanu na Prądnik Czerwony, w okolice dzisiejszego kościoła Dobrego Pasterza. Z biegiem czasu KMKE rozszerzało swoją ofertę linii autobusowych, do obsługi których na przestrzeni lat kupowano różne typy autobusów, jednym z pierwszych był autobus Durant Rugby Express L. Dostawy tego typu pojazdów rozpoczęły się w 1929 roku.
Autobusy te były produkowane w kooperacji dwóch zakładów. Podwozia, wraz z silnikami, skrzyniami biegów i maską były produkowane w amerykańskiej firmie Durant Motor Inc., a następnie sprowadzane pod marką Rugby do Polski. Pozwoliło to na uniknięcie części podatków od importu gotowych pojazdów, a także opłat licencyjnych od nazwy „Durant”, zastrzeżonej w Europie i Australii przez Wielką Brytanię. Zabudowa pojazdów była wykonywana w różnych wariantach długości i przeznaczenia w krakowskich zakładach Orlicki i S-ka. Do KMKE trafiły pojazdy o pojemności od 18 do 21 pasażerów z miękkimi siedzeniami w układzie mikrobusowym, lub drewnianymi ławkami wzdłuż boków autobusu.
Prezentowany Państwu pojazd jest krótszą wersją mikrobusu, wyposażoną w miękkie siedzenia obite skórą, zdolny pomieścić na nich do 18 pasażerów oraz kierowcę. Konstrukcja pojazdu była ramowa wykonana ze stali, a zabudowa była drewniana z odbiciem blaszanym. Do wnętrza pojazdu prowadziły dwie pary drzwi z prawej strony wozu, a także jedne drzwi z lewej strony, przeznaczone dla kierowcy. Pojazd napędzał rzędowy silnik czterosuwowy, wyposażony w 6 tłoków napędowych, sprzężony z czterobiegową skrzynią. Pozwalało to rozpędzić pojazd Rugby do nawet 50 km/h.
Niestety, że względu na trwałość konstrukcji, oraz ówczesny, fatalny stan dróg, wiele autobusów wycofywano już ledwo po 3 latach. Pojazdy wycofane przez miejskiego przewoźnika bardzo często sprzedawano prywatnym liniom autobusowym, gdzie jeszcze przez kilka lat były eksploatowane. Nie inaczej było z zachowanym do dzisiaj pojazdem o numerze #19. Wyprodukowany w 1929 roku mikrobus trafił w 1932 roku do prywatnego przedsiębiorcy, dla którego wykonywał przewozy na trasie z Krakowa do Zakopanego. Wybuch II Wojny Światowej spowodował zawieszenie komunikacji autobusowej. Wiele pojazdów zostało zniszczonych przez działania wojenne, natomiast Durant Rugby Express L #19 został schowany przez właściciela do szopy, gdzie przetrwał w nie najgorszym stanie do 2006 roku, kiedy próbę odrestaurowania mikrobusu podjęło krakowskie MPK. Od 2008 roku pojazd znajduje się w kolekcji zabytkowych autobusów i okazjonalnie można go spotkać na ulicach miasta.
Dane techniczne:
Producent: | Durant Motor Co.(USA)/Orlicki i S-ka(Kraków) |
Rodzaj autobusu: | Mikrobus |
Lata produkcji: | 1929-1931 |
Lata eksploatacji w Krakowie: | 1929-1934 |
Autobus zabytkowy: | Od 2008 roku |
Długość całkowita: | 5 200 mm |
Masa własna: | 2 020 kg |
Silnik: | Rugby czterosuwowy (benzynowy, 50KM) |
Skrzynia biegów: | Manualna, niezsynchronizowana (4 biegi) |
Liczba miejsc siedzących: | 16 |
Liczba miejsc ogółem: | 16 |