Autobus SAN H01B #86
Historia autobusu
Autobusy serii SAN H01 były produkowane w Sanockiej Fabryce Autobusów „Autosan” na przełomie lat ’50 i ’60 XX wieku. Stanowiły owoc wieloletnich prac konstruktorskich inżynierów z tej fabryki, którzy chcieli stworzyć bardzo nowoczesny autobus, o lekkiej konstrukcji samonośnej w miejsce przebudowanych do przewozu osób ciężarówek. Pojazdy te produkowano w dwóch odmianach: oznaczanej literą „A” dla komunikacji dalekobieżnej i „B” dla przedsiębiorstw komunikacji miejskiej. Łącznie, przez cały okres produkcji dostarczono do Krakowa 111 autobusów marki SAN, jednakże po zaledwie 5 latach eksploatacji je sprzedawano do innych miast.
Pojazdy tego typu miały konstrukcję samonośną, pozbawioną bardzo ciężkich elementów konstrukcyjnych i podziału na nadwozie i podwozie. Dzięki temu autobusy ważyły o połowę mniej niż podobne pojazdy o konstrukcji ramowej. Benzynowa jednostka napędowa pochodziła z ciężarówki Star, niestety była ona zbyt słaba i nieekonomiczna do jazdy z pasażerami. Sama konstrukcja samonośna, pomimo swych licznych zalet, takich jak lepsze przenoszenie obciążeń i niższe spalanie, w naszych warunkach niestety okazała się niewystarczająco trwała. Przeładowane pojazdy, a także niska jakość dróg spowodowały masowe pękanie elementów nośnych autobusu. Konstruktorzy nie poradzili sobie także z problemem nadmiernej korozji cieńkiego poszycia z blachy.
Do 1966 roku MPK w Krakowie ostatecznie sprzedało wszystkie sanockie autobusy samonośne typu H01B z racji słabej konstrukcji tych innowacyjnych wówczas pojazdów. W 2004 roku krakowski przewoźnik podjął działania mające na celu odszukanie i wyremontowanie tego unikalnego autobusu. Jeden z ostatnich ocalałych egzemplarzy został odnaleziony na lotnisku w Krośnie, gdzie spełniała funkcję punktu obserwacyjnego. Oprócz tego pozyskano z Dolnego Śląska ciężarówkę Star 25, z której pochodzą silnik i skrzynia biegów. Dzięki współpracy MPK S.A. i fabryki „Autosan”, w 2007 roku wyremontowany SAN uświetnił obchodzy 80 – lecia autobusów w Krakowie i do dziś stanowi unikalny eksponat historii polskiej motoryzacji.
Dane techniczne:
Producent: | Sanocka Fabryka Autobusów |
Rodzaj autobusu: | Wysokopodłogowy autobus miejski klasy MIDI |
Lata produkcji: | 1958-1961 |
Lata eksploatacji w Krakowie: | 1958-1966 |
Autobus zabytkowy: | Od 2007 roku |
Długość całkowita: | 10 870 mm |
Masa własna: | 4 850 kg |
Silnik: | Star S472 (benzynowy, 95KM) |
Skrzynia biegów: | Manualna, niezsynchronizowana (5 biegów) |
Liczba miejsc siedzących: | 33 |
Liczba miejsc ogółem: | 50 |