Mikrobus Nysa 522 #803
Historia autobusu
Sukces małolitrażowych samochodów dostawczych marki Nysa, spowodowany bardzo dużym zapotrzebowaniem na tego typu samochody, prostą konstrukcja bazującą na samochodzie osobowym Warszawa, przełożył się na bardzo szeroką rozbudowę oferty nyskich Zakładów Samochodów Dostawczych. Produkowano różne rodzaje zabudów nadwozi na rynek krajowy i eksport, takie jak sanitarki, radiowozy, kinowozy, mikrobusy, chłodnie, standardowe samochody dostawcze jak i pojazdy z różną zabudową paki za kabiną kierowcy. Produkowane od 1957 roku pojazdy wymagały jednak także rozwoju technologicznego, zastosowania nowszych podzespołów i poprawy największych mankamentów zgłaszanych przez użytkowników. Efektem prac projektowych nyskich inżynierów i testów pojazdów koncepcyjnych, były modele Nysa 521 i udoskonalony Nysa 522. Pojazdy te zdominowały na wiele lat rynek polskich samochodów dostawczych, a także stanowiły polski hit eksportowy przełomu lat ‘70 i ‘80.
Nysa 521 to mały samochód dostawczy o ładowności do jednej tony, zbudowany na podzespołach jezdnych oraz niektórych innych częściach samochodu Warszawa. Kompatybilne i sprawdzone części takie jak silnik, skrzynia biegów, koła, czy oświetlenie, idealnie współgrały w eksploatacji ze specjalnie zaprojektowanym i uniwersalnym nadwoziem dostawczym w wielu wersjach wyposażenia wnętrza. Najpopularniejszymi odmianami Nysy były klasyczna dostawcza, mikrobus dla 9 osób oraz towarowo-osobowa, będąca rozwiązaniem kompromisowym dla odbiorców potrzebujących pojemnej przestrzeni ładunkowej przy zachowaniu zdolności do wożenia wielu osób. Pojazdy w tych wersjach znalazły zatrudnienie w niemalże wszystkich miejscach, gdzie często trzeba było transportować zasoby ludzkie i materialne, aby możliwa była praca i zaopatrzenie w towary. Nie inaczej było w MPK Kraków, które eksploatowało już wcześniejszą wersję N59M. Pojazdy jednak były wykorzystywane głównie jako pojazdy obsługi, tylko przez 2 miesiące testowano możliwość obsługi pasażerów mikrobusami. W przypadku nowszych samochodów serii 521, odważono się na o wiele śmielsze próby.
W porównaniu do poprzedników, nowe Nysy cechowały się zmodernizowanym nadwoziem, które poprawiało wiele mankamentów zgłaszanych przez użytkowników pojazdów produkowanych w FSD. Zwiększono o 30% powierzchnię przednich szyb, co zdecydowanie poprawiało widoczność kierowcy, szczególnie w tzw. “martwej strefie”. Zmiany z frontu pojazdu obejmowały także komorę silnika, która została przesunięta bardziej do przodu. Pozwoliło to na zastosowanie, podobnej do samochodów osobowych, otwieranej maski na zawiasach w miejsce zdejmowalnego panelu, dzięki czemu uproszczono dostęp do jednostki napędowej, bez ryzyka zagubienia elementów karoserii. Główne części, odpowiedzialne za ruch samochodu, pozostały bez zmian.
W 1975 roku wprowadzono specjalne linie mikrobusowe, oznaczone numerami M1-M5. Zaczynały swój bieg na Rynku Głównym i rozwoziły chętnych pasażerów na relacjach w niedalekiej odległości od Starego Miasta, które co prawda były bardzo przydatne, ale nie generowały liczby pasażerów uzasadniającej kursowanie dużego autobusu. Cieszyły się one dużym powodzeniem wśród pasażerów, jednakże na początku lat ‘80 podjęto decyzję o zawieszeniu “eMek”. Wpływ na to miał problem z dostępnością części zamiennych do pojazdów, więc pozostałe na stanie MPK Nysy 521 ze względu na kiepski stan techniczny skasowano. Ponieważ model 521 jest już bardzo rzadko spotykany na polskich drogach, na przełomie 2016 i 2017 do Krakowa sprowadzono pojazd typu Nysa 522, będący nieco unowocześnioną wersją, identyczną z 521 na pierwszy rzut oka. Dzięki remontowi jakiemu został ten samochód poddany, zasilił on 11.06.2017 w trakcie parady z okazji 90-lecia autobusów w Krakowie historyczną flotę MPK, idealnie uzupełniając posiadany już wcześniej samochód typu Nysa N59M. Pojazd otrzymał nietypowe, niebieskie malowanie oraz numer boczny 803 nawiązujące do niektórych z eksploatowanych przez krakowskiego przewoźnika w latach ’80 “nysek” .
Dane techniczne:
Producent: | Zakład Samochodów Dostawczych (Nysa) |
Rodzaj autobusu: | Mikrobus |
Lata produkcji: | 1968-1994 |
Lata eksploatacji w Krakowie: | 1975-1981 |
Autobus zabytkowy: | Od 2017 roku |
Długość całkowita: | 4 500 mm |
Masa własna: | 1 360 kg |
Silnik: | M-20 (benzynowy, 50KM) |
Skrzynia biegów: | Manualna, zsynchronizowana (4 biegi) |
Liczba miejsc siedzących: | 9 |
Liczba miejsc ogółem: | 9 |