Tramwaj Linke-Hofmann Standard #1076
Historia wagonu
Tramwaj ten wyprodukowano w 1925 roku przez wrocławskie zakłady Linke-Hofmann Werke AG Breslau, na potrzeby miejscowego przewoźnika. Wagon trafił do naszego miasta przypadkowo, ponieważ został on sprowadzony na zlecenie Telewizji Polskiej w 1985 roku, aby pojawić się na planie filmu Krzysztofa Zanussiego „Brat naszego Boga”, który jest ekranizacją sztuki Karola Wojtyły, opowiadającej o życiu św. Brata Alberta. Zdjęcia do filmu realizowano w Krakowie, jednak wówczas w mieście nie znajdował się żaden tramwaj historyczny, potrzebny do jednej ze scen, w związku z tym postanowiono pożyczyć jeden z Wrocławia.
Cechami charakterystycznymi dla tego typu wagonów są nowatorskie rozwiązania, niestosowane wcześniej w innych tramwajach. Używana dawniej drewniana konstrukcja pudła została zastąpiona przez nitowaną stalową, zdecydowanie bardziej wytrzymałą. Zastosowano także przestawne siedzenia z możliwością dostosowania ich o wybranego kierunku jazdy, Pojazd posiada też udoskonalone resorowanie w celu poprawy komfortu podróżowania. Dzięki tym rozwiązaniom, jazda wagonem jest bardzo przyjemna w porównaniu do innych konstrukcji z podobnego okresu. Ponadto, ich trwałość zaowocowała tym, że we Wrocławiu do tej pory wiele z tych tramwajów jest czynnymi wozami technicznymi i historycznymi.
Pomimo zakończenia zdjęć, Linke-Hoffman nigdy nie wrócił do swojego macierzystego miasta. Było to związane z planami utworzenia w Krakowie ogólnopolskiego muzeum komunikacji miejskiej, które jednak nigdy nie powstało. Od momentu premiery filmu w 1997 roku, wagon stał przez wiele lat na terenie podgórskiej zajezdni, gdzie czekał na lepszą przyszłość. Dzięki ciężkiej pracy MPK S.A. w Krakowie oraz pasjonatów komunikacji miejskiej, w 2006 roku udało się przywrócić mu dawną świetność. Wagon w trakcie wielkiej parady tramwajów dołączył do zbiorów zabytkowego taboru komunikacji miejskiej. Pomimo jego epizodycznej historii w naszym mieście, stanowi integralną część naszej kolekcji muzealnej. Oprócz Krakowa i Wrocławia, jeden wagon tego typu posiada Warszawa.
Dane techniczne:
Producent: | Linke-Hofmann Werke (Wrocław) |
Rodzaj wagonu: | Silnikowy wolnobieżny, jednoczłonowy, dwukierunkowy |
Lata produkcji: | 1924-1929 |
Lata eksploatacji w Krakowie: | — |
Wagon zabytkowy: | Od 2006 roku |
Długość całkowita: | 9 600 mm |
Masa własna: | 11 500 kg |
Liczba osi: | 2 |
Liczba i moc silników: | 2x 28kW |
Liczba miejsc siedzących: | 21 |
Liczba miejsc ogółem: | 47 |