Tramwaj MAN GT6 #187
Historia wagonu
Uwolnienie gospodarki w 1989 roku umożliwiło polskim miastom odnowienie swojego taboru poprzez sprowadzenie używanych pojazdów zza zachodniej granicy. Kraków jako pierwszy zdecydował się na ten krok, dzięki czemu w naszym mieście pojawiły się tramwaje z partnerskiego miasta Norymberga. Wagony te zostały bardzo tanio sprzedane do Krakowa w związku z rozbudową sieci metra w bawarskim mieście i możliwością redukcji ilości tramwajów w ruchu.
Tramwaje GT6 były przegubową wersją znanych już w krakowie od kilku lat wagonów T4 tego samego producenta, utrzymaną w identycznych, zaokrąglonych kształtach. Początkowo kursowały pojedyńczo i charakteryzowały się dużym przyśpieszeniem, ale miały także możliwość jazdy z przyczepami, co z kolei polepszało ich hamowanie. Tak samo jak wersja krótka, tramwaje cechowały się spokojną jazdą, ciepłym wnętrzem, utrzymanym w drewnopodobnej stylistyce, a także fotokomórkami w drzwiach. W trakcie eksploatacji wagony unowocześniano poprzez wymianę oryginalnych taśm do prezentacji numeru linii i kierunku jazdy na tablice i wyświetlacze, montowanie nowych siedzeń obitych tkaniną, a także wyposażanie tramwajów w automaty biletowe. Miały bardzo mocną konstrukcję, dzięki czemu bez dużych nakładów finansowych wagony pozostawały w dobrym stanie technicznym.
Tramwaje typu GT6 kursowały przez wiele lat po całym Krakowie, zarówno samodzielnie na liniach o znaczeniu lokalnym, jak i w składach z przyczepami, obsługując linie magistralne. Tramwaje kursowały do 2008 z przyczepkami, a ostatnie 5 lat eksploatacji jeździły same na liniach lokalnych obsługiwanych przez zajezdnie Nowa Huta i Podgórze. Oficjalne wycofanie tych tramwajów z eksploatacji nastąpiło na początku 2013 roku z udziałem wagonu o numerze taborowym #187. Od początku rozpoczęcia eksploatacji w Krakowie w 1994 roku, mający 28 lat wagon posiadał malowanie norymberskiego przewoźnika. Został skreślony z inwentarza taboru liniowego w 2010 roku, zostając tramwajem historycznym. Od tamtej pory tramwaj ten jest bardzo często wynajmowany do organizowania mobilnych dyskotek, zbiórek pieniędzy i akcji promocyjnych, a w wakacje można go spotkać na ulicach miasta w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
Dane techniczne:
Producent: | MAN AG (Norymberga) |
Rodzaj wagonu: | Silnikowy szybkobieżny, przegubowy, jednokierunkowy |
Lata produkcji: | 1962-1966 |
Lata eksploatacji w Krakowie: | 1995-2013 |
Wagon zabytkowy: | Od 2013 roku |
Długość całkowita: | 16 500 mm |
Masa własna: | 23 400 kg |
Liczba osi: | 6 |
Liczba i moc silników: | 2x 120kW |
Liczba miejsc siedzących: | 42 |
Liczba miejsc ogółem: | 132 |