Tramwaj Sanok PN2 #530
Historia wagonu
Tramwaje typu PN2 zostały wyprodukowane na przełomie 1938 i 1939 roku w Galicyjskim Towarzystwie Budowy Wagonów i Maszyn w Sanoku. Jak wskazuje oznaczenie, były drugą serią przyczep normalnotorowych, czyli przeznaczonych do ruchu po używanym do dzisiaj w Krakowie rozstawie szyn. Ich zakup przez miasto Kraków był podyktowany bardzo szybkim rozwojem sieci tramwajowej i lawinowym napływie pasażerów. Wcześniej Krakowska Miejska Kolej Elektryczna posiłkowała się przebudowami tramwajów we własnych warsztatach, ale okazało się to w dłuższej perspektywie niewystarczające. Ze względu na miejsce ich pochodzenia, tramwaje zyskały potoczne miano „sanoków”.
Dostarczone tuż przed II Wojną Światową nowe składy posiadały stalową konstrukcję z licznymi elementami drewnianymi i mosiężnymi. Pracę motorniczemu ułatwiały w pełni zamknięte pomosty oraz wycieraczki, dzięki czemu prowadzenie tramwaju było komfortowe bez względu na warunki atmosferyczne. Do przedziału pasażerskiego prowadziły podwójne, jednocześnie rozsuwane drzwi. W celu uspokojenia biegu tramwaju zastosowano dodatkowe sprężynowanie zestawów kołowych, przez co pasażerowie w mniejszym stopniu odczuwali nierówności torowiska oraz przejazdy przez rozjazdy.
„Sanoki” chociaż nie stanowiły nigdy najliczniejszej grupy tramwajów krakowskiego przewoźnika, były bardzo rozpoznawalne na tle eksploatowanego wówczas taboru i były chwalone przez obsługę i pasażerów, zdecydowanie bardziej od wagonów produkowanych tuż po wojnie. Ostatnie przyczepy zjechały z linii w 1975 roku. Wiele z tych tramwajów trafiło na ogródki działkowe pracowników MPK, gdzie były wykorzystywane jako altanki lub szopy. Dzięki temu przyczepa #530 zachowała się aż do lat ’90, co pozwoliło na jej późniejszą rekonstrukcję w Miejskim Zakładzie Naprawy Tramwajów w Krakowie, obecnie zakładzie remontowym MPK S.A. Sanockie wagony dzisiaj stanowią jedną z podstaw funkcjonowania Krakowskiej Linii Muzealnej, a na co dzień można je oglądać w muzeum, co pozwala obcować na żywo z historią przedwojennej Polski.
Dane techniczne:
Producent: | Sanocka Fabryka Wagonów |
Rodzaj wagonu: | Doczepny bierny, jednoczłonowy, dwukierunkowy |
Lata produkcji: | 1938 |
Lata eksploatacji w Krakowie: | 1938-1975 |
Wagon zabytkowy: | Od 1992 roku |
Długość całkowita: | 10 900 mm |
Masa własna: | 9 300 kg |
Liczba osi: | 2 |
Liczba i moc silników: | — |
Liczba miejsc siedzących: | 24 |
Liczba miejsc ogółem: | 64 |