Tramwaj Nordwaggon Bremen w pobliżu posterunku granicznego w Łagiewnikach
Bytom, ulica Łagiewnicka, rok 1932. Na fotografii widzimy tramwaj Nordwaggon Bremen na linii 9, zbliżający się do posterunku granicznego w Łagiewnikach, na granicy polsko-niemieckiej. Po kontroli granicznej, tramwaj z pasażerami przybyłymi z terytorium Polski uda się do końcówki Beuthen Kaiserplatz, czyli dobrze znanej współcześnie pętli Bytom Plac Sikorskiego, stanowiącej centrum sieci tramwajowej tego miasta.
W wyniku odzyskania przez Polskę niepodległości, a następnie trzech Powstań Śląskich oraz plebiscytu w sprawie przynależności Górnego Śląska, sieć tramwajowa została podzielona między Polskę a Niemcy aż w 7 miejscach, co spowodowało konieczność utworzenia specjalnych przejść granicznych, a także międzynarodowych oraz tranzytowych linii tramwajowych. Niestety, było to rozwiązanie niekomfortowe dla pasażerów – zaostrzające się z powodów politycznych kontrole graniczne i celne, konieczność posiadania paszportów oraz plombowanie wozów jadących tranzytem przez terytorium drugiego państwa powodowało spadek przewozów, likwidację części połączeń oraz podział linii międzynarodowych na linie dowozowe do granicy, który utrzymywał się aż do wybuchu II Wojny Światowej.
Źródło fotografii: Narodowe Archiwum Cyfrowe.