Organizacja transportu

Tramwaje na Małym Rynku w Krakowie

Kraków, listopad 1941 roku. Na fotografii sprzed ponad 80 lat widzimy Mały Rynek z okalającymi go kamienicami oraz charakterystyczną absydą kościoła św. Barbary. Od niemalże samego początku funkcjonowania tramwajów elektrycznych w Krakowie można je było spotkać na Małym Rynku.

Pierwotnie, wagony wąskotorowe przejeżdżały tamtędy od końca 1902 roku, w ramach pierwszej trasy zbudowanej dla wagonów elektrycznych, czyli linii 3, która łączyła Rynek Główny ze skrzyżowaniem ulic Dietla i Starowiślnej przez ulicę Sienną. Wagony wąskotorowe kursowały wówczas całą długością tej ulicy, przejeżdżając na lewo od fotografującego w bardzo niewielkiej odległości od murów kamienic. Trwało to jednak tylko przez 10 lat.

Później tramwaje po zmianie rozstawu szyn na normalny zaczęły przejeżdżać przez cały Mały Rynek oraz Plac Mariacki, pojawiając się bezpośrednio na linii A-B Rynku Głównego. Pozwoliło to na wprowadzenie do eksploatacji zdecydowanie większych wagonów SN1, które kursowały aż do końca eksploatacji tramwajów normalnotorowych w obrębie Starego Miasta w 1952 roku.

Na fotografii widzimy “gracówkę” z jednej z późniejszych dostaw w trakcie obsługi linii 6, która dołączyła do linii 3 w roku 1917 łącząc również północno-zachodnią część Krakowa z Podgórzem. Obydwie linie pełnią do tej pory tą funkcję, chociaż oczywiście korzystając już z innych tras.