Sanok SN1 jadący przez ulicę Topolową w Krakowie
Historia jednej fotografii

Gracówka #56 przemierzająca ulice Krakowa w 1933 roku

Kraków, ulica Topolowa w lutym 1933 roku. Wagon KMKE SN1 #56, obsługujący linię 5 za chwilę skręci w ulicę Rakowicką i zatrzyma się na pierwszym przystanku na swojej trasie, aby następnie kontynuować dopiero co rozpoczęty kurs w kierunku Salwatora.

Współcześnie nam znaną trasę do Cmentarza Rakowickiego wybudowano dopiero półtora roku po wykonaniu tej fotografii. Wcześniej tramwaje jadące ulicą Lubicz dojeżdżały do współczesnej ulicy Borowickiej i objeżdżały dookoła dzisiejszy budynek Opery Krakowskiej, stając na przystanku początkowo-końcowym na początku ulicy Topolowej (przy obecnym Urzędzie Pocztowym nr 53). Następnie, kontynuowały jazdę Topolową i Rakowicką jak wagon widoczny na zdjęciu, aby wrócić na ulicę Lubicz.

Widoczny wóz numer #56 był przedstawicielem serii tramwajów SN1 wyprodukowanej nie przez fabrykę Sanocką oraz Gracką (od której popularna nazwa tych wozów – “gracówki”), ale przez warsztaty własne przewoźnika na podstawie posiadanych części zamiennych. Proces samodzielnego uzupełnienia parku taborowego trwał już od wprowadzenia pierwszych fabrycznych tramwajów w 1913 roku aż do 1936 roku, kiedy dwie doczepy PN1 przebudowano na wozy SN1. Wtedy zaprzestano takich działań, a zamiast nich podjęto decyzję o zakupie nowego taboru, jaki stanowiły potem wagony SN2 i PN2.

Źródło fotografii: Narodowe Archiwum Cyfrowe

Sanok SN1 jadący przez ulicę Topolową w Krakowie