Mijanka trolejbusów JaTB-2 przy placu Trzech Krzyży w Warszawie
Historia jednej fotografii

Mijanka trolejbusów JaTB-2 przy Placu Trzech Krzyży w Warszawie

Warszawa, mijanka trolejbusów typu JaTB-2 przy Placu Trzech Krzyży w 1947 roku. Z placu wyjeżdża w kierunku Placu Unii Lubelskiej trolejbus obsługujący linię A o numerze #004, który niebawem dojedzie do końca trasy. W tle widzimy tramwaj Linke-Hofmann Maximum #509 z dwiema doczepami (prawdopodobnie typu P10) na linii 24, który wyjechał z pętli i rozpoczął kurs w kierunku Grochowskiej (Gocławka). W tle widoczne ruiny kościoła św. Aleksandra.

Trolejbusy JaTB-2 to przedwojenne pojazdy wyprodukowane w Związku Radzieckim tuż przed II Wojną Światową. Zostały one zaraz po wojnie przekazane do Warszawy wraz z infrastrukturą trolejbusową jako dar od Moskwy na cel odbudowy transportu w stolicy, co pozwoliło na uruchomienie pierwszej sieci trolejbusowej w Warszawie, która funkcjonowała niemal 30 lat, od 1946 do 1973 roku.

Podobną genezę miały tramwaje Linke-Hofmann Maximum, które w Warszawie oznaczano serią L. Odbudowująca się ze zniszczeń wojennych sieć tramwajowa, z bardzo uszczuplonym po Powstaniu Warszawskim przedwojennym parkiem taborowym, potrzebowała nowych wozów. Rewindykowane z Berlina tramwaje typu K okazały się niewystarczające, a dostawy wozów typu N z chorzowskiego Konstalu i ND z Sanoka opóźniały się względem pierwotnych planów. Z tego powodu, z Wrocławia otrzymano w latach 1946-1948 25 czteroosiowych wagonów typu Maximum, a w 1949 15 dwuosiowych wagonów typu Standard.

Źródło fotografii: Narodowe Archiwum Cyfrowe.

Mijanka trolejbusów JaTB-2 przy placu Trzech Krzyży w Warszawie