Dwa Autobusy Federal Six pod Grand Hotelem w Krakowie
Zapomniane pojazdy

Autobusy Federal Six / Orlicki A6

Kraków, ulica Sławkowska 5-7 w 1930 roku. Pod słynnym krakowskim Grand Hotelem widzimy dwa autobusy Federal Six / Orlicki A6 należące do Krakowskiej Miejskiej Kolei Elektrycznej – jeden w wersji standardowej, przeznaczonej do ruchu na liniach komunikacji miejskiej oraz jeden w wersji cabrio, przeznaczony na cele turystyczne.

Od pierwszych przymiarek do uruchomienia regularnej komunikacji autobusowej przez Krakowską Miejską Kolej Elektryczną w 1923 roku (które ostatecznie nastąpiło w 1927 roku), miejski przewoźnik aż do połowy lat ’30 zaopatrywał się w różne pojazdy marek takich jak Chevrolet, Federal Six, Durant czy Benz. Większość z nich powstawała na zasadzie karosowania w lokalnych zakładach kompletnych podwozi z układami napędowymi, które były sprowadzone z kolei z zagranicy (jak wskazują nazwy marek – głównie z USA). Autobusy te pomimo zbliżonej idei i wyglądu, różniły się wersjami wyposażenia, długością, liczbą miejsc czy zastosowanymi silnikami – często także w obrębie tego samego typu. Do dzisiaj, czynnym świadectwem dziedzictwa krakowskiej komunikacji autobusowej z tamtego okresu jest autobus Durant Rugby Express L #19.

Bardzo ciekawym “rodzynkiem” z tamtego okresu jest prezentowany na pierwszym planie niniejszej fotografii autobus Federal Six A6 w bardzo ciekawym wariancie zabudowy firmy Orlicki w formie kabrioletu, który miał numer taborowy 47. Posiadał on składany, brezentowy dach, umożliwiający ochronę przed warunkami atmosferycznymi w razie nagłej zmiany pogody. Autobus ten, zakupiony prawdopodobnie w 1930 roku, był wykorzystywany na cele turystyczne, zarówno w formie stałej linii turystycznej po Krakowie, jak i zapewne też w formie wynajmów dla grup zorganizowanych. Jest to interesujące, bo pokazuje to, że Kraków w okresie międzywojennym był, oczywiście jak na ówczesne warunki, bardzo cenioną destynacją turystyczną, kształcącą kadry i oferującą nawet atrakcje w ramach komunikacji miejskiej.

Autobusy z tamtego okresu, ze względu na niską jakość dróg były wycofywane zaledwie po około 5 latach eksploatacji, często trafiając potem do prywatnych firm przewozowych na trasach podmiejskich (czyli służyły za ówczesne “busy”). Te pojazdy, które dotrwały w eksploatacji do 1939 roku, zostały zarekwirowane przez władze okupacyjne i podobnie pewnie też skończył prezentowany autobus Federal Six. Zachowane materiały stanowią jednak kolejną cegiełkę dowodzącą, że wykorzystywanie komunikacji miejskiej w celach muzealnych i turystycznych wcale nie jest nowym pomysłem, a zwiedzanie zabytkowych miast z perspektywy tramwaju czy autobusu ma już ponad 100-letnią tradycję.

Źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe.

Dwa Autobusy Federal Six pod Grand Hotelem w Krakowie